perjantai 6. syyskuuta 2013

Ammatillisen opettajan osaaminen opetussuunnitelman valossa



Ammatillinen osaaminen on siis kaiken osaamisen lähtökohta ja edellytys.

Ammatillisen opettajan osaaminen muodostuu henkilökohtaisesta työ- ja koulutustaustasta ja ammattipedagogisesta osaamisesta. Ammattipedagoginen osaaminen voidaan jakaa kolmeen osaamisalueeseen: 1) ohjaamiseen, opettamiseen ja arvioimiseen 2) työelämä- ja verkostoyhteistyöhön ja 3) tutkivaan kehittämiseen.

Ammatilliselta opettajalta edellytetään siis kykyä toimia vuorovaikutteisesti, yhteisöllisesti ja verkostomaisesti, taitoa tehdä töitä tutkivalla ja kehittävällä otteella ja osaamista kytkeä oppiminen erilaisiin toimintaympäristöihin ja tilanteisiin.

Ammatillisen osaamisen lisäksi ammatillisen opettajan ydinosaamista on yhdessä työskenteleminen erilaisissa yhteisöissä ja tiimeissä.

Opintosuunnitelmassa kuvattujen osaamisalueiden merkitys opettajan työssäni?

Opsissa kuvatut osaamisalueet merkitsevät opettajan työssäni taitoa ja kykyä hyödyntää omaa ammattiosaamistani osana opetussuunnitelmaa. Ammattipedagogisia taitoja minun tulee hyödyntää ohjaamalla ja opettamalla kohderyhmän toiveiden ja tarpeiden pohjalta eli pystyä valitsemaan ammattipedagogisesta työkalupakistani oikeanlaisia ohjaus- ja opetusmetodeja, jotta opetusryhmäni innostuu oppimisesta ja opiskelusta. Minun tulee myös kehittää ja ylläpitää jatkuvasti yhteyksiä työelämään kuin konsanaan olisin asiakkuuspäällikkö, jolla on partnereita työelämän puolella ja näitä partneruuksia tulee hoitaa ja kehittää. Tutkivan kehittämisen ote tulee näkyä kiinnostuksena opettajan työssäni esimerkiksi hyödyntämällä erilaisia opetus- ja oppimismenetelmiä ja kokeilemalla rohkeasti ja ennakkoluulottomasti myös uusia opettajan työssäni.

Osaamisalueiden herättämät ajatukset

Opettajana ei ole koskaan ”valmis” opettaja vaan omaa osaamistaan tulee pitää yllä kehittää jatkuvasti seuraamalla kasvatusalan kehitystä ja pitämällä yhteydet työelämään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti