keskiviikko 3. heinäkuuta 2013

Näkökulman valinnasta opettamiseen ja oppimiseen

Opintoihin liittyvä viikon kohokohta on ollut saada käsiin Tutkiva oppiminen -kirja ja jutella kirjasta ja luokanopettajan työn arjesta tuttavan kanssa. Tutkiva oppiminen -kirja on yksi Opetuksen ja oppimisen - perusteet kurssin kirjoista. Kurssin yhtenä tavoitteena on ymmärtäkseeni tutustua opetuksen ja oppimisen perusteisiin ja niiden merkitykseen elinikäisen oppimisen näkökulmasta.

Vilautin kirjaa tuttavalleni, joka on juuri valmistunut luokanopettajaksi kasvatuspsykologia pääaineenaan. Kaksi kirjan kirjoittaa ovat hänelle tuttuja; Lasse Lipponen toimi hänen graduohjaajaan ja Kirsti Lonka hänen proffaopenaan. Suhteeni kirjaan syveni kertaheitolla!

Opin uutta: en ole tiennyt aiemmin, että luokanopettajista osalla pääaine on kasvatustiede ja osalla kasvatuspsykologia. Kysyinkin heti tuttavaltani, miten ero näkyy käytännössä luokanopettajan työssä. Tuttavani mukaan kasvatuspsykologiaa pääaineenaan opiskelleet luokanopettajat tarkastelevat oppimista ja koulua lasten näkökulmasta eli miltä koulupäivä näyttää lapsen silmin, miten lapsi oppii parhaiten asioita ja miten yhdistää oppilaiden mielenkiinnonkohteet ja opetussuunnitelma. Wau! Miksi luokanopettajan työtä tulisi tehdä mistään muusta näkökulmasta katsoen? No, siksihän mä opiskelen parhaillani kasvatustiedettä, että oppisin ymmärtämään erilaisia näkökulmia opettamiseen ja oppimiseen! :)

p.s suurkiitos kirjasta Tanssiopisto Vinhan rehtorille ja opeopintojen opiskelukollegalleni Millalle!




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti