lauantai 20. heinäkuuta 2013

Vanhat hyvät oppimismenetelmät?

Tutustun parhaillani erilaisiin opetus-oppimiskäsityksiin osana Opetuksen ja oppimisen perusteet - kurssia.

Kurssin tavoitteena on oppimistehtävien ja kirjallisuuden perusteella tutustua behavioristiseen, humanistiseen, kognitiiviseen ja sosiokulttuuriseen oppimiskäsitykseen. That's it.

Juttelin aiheesta kasvatustieteiden tiedekunnasta aikoinaan valmistuneen kitesurffaavan ystäväni, ideoijan ja Ideakoski-yritystä vetävän Reetan kanssa. Reetta on osannut mahtavalla tavalla tuotteistaa oppimista koskevan koulutuksen; Ideakosken yksi tavoitteista on aikaansaada vaikuttavaa oppimista.

Reetta kyseli, mitä oppimiskäsityksiä kurssilla nykyisin opiskellaan ja lueteltuani ne, hän tokaisi: "Mitä! Niitä samojako kuin kymmenen vuotta sitten itsekin opiskelin! Eikö kirjallisuutta ole päivitetty ollenkaan vuosien mittaan?"

Uusin kurssikirja "Yliopisto-opettajan käsikirja" on "uusi" eli vuodelta 2011, muut pyörivät 2000-luvun taitteessa. Kirjallisuuden perusteella kurssin tavoitteena on tosiaan perehdyttää vanhoihin hyviin oppimismenetelmiin, se lienee tosiaan sitä kasvatustieteiden perusteiden hallintaa.  Reetta hyödyntää työssään muita minulle tuntemattomia oppimismenetelmiä, joista saan toivottavasti tietää muiden kurssien yhteydessä.

Kirjallisuusvinkkejä kysyessäni Reetta kertoi käyttävänsä lähteinä pitkälti uusimpia tiedealan julkaisuja. Ehkä minunkin pitäisi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti