keskiviikko 7. elokuuta 2013

Opiskelu on yhtä peliä vuonna 2030



Peräti 50% vuoden 2030 työmarkkinoilla olevasta työvoimasta edustaa niin sanottua Y-sukupolvea.  Yyt ovat syntyneet vuosina 1977-1997 ja he tekevät pesäeron muihin sukupolviin mm. seuraavilla tyypillisillä luonteenpiirteillään: vapaudenhalu, yksilöllisyys, mielihyvän etsintä, kärsimättömyys, vaativuus, arvoherkkyys, uuden- lainen digitaalisperustainen sosiaalisuus, yhteistyökykyisyys ja neuvottelevuus ja innovatiivisuus. He ovat myös kovia pelaamaan

No miksi ihmeessä ammattillista opettajapätevyyttä tähyilevä kiteope kelailee pelaajasukupolven elämää vuonna 2030? 

Kasvatus-, koulutus- ja kehitys elämänkulussa - kurssin tavoitteena on auttaa minua hahmottamaan kasvatuksen ja koulutuksen merkitys elämänkulun rakentajana. Työ- ja elinkeinoministeriön keväällä 2012 julkaisemassa Suomen työelämä vuonna 2030 - raportissa nostetaan esiin pelaamisen merkitys osana työ- ja koulutusmaailmaa. Raportin mukaan vuonna 2030 työelämässä ovat hallitsevassa asemassa sukupolvet, joiden ajattelussa on olennaisella sijalla pelin logiikka. Tämä näkyy pelaajajasukupolvien toiminnassa siten, että pelit ovat keino ratkaista ongelmia, olla vuorovaikutuksessa toisten kanssa ja koostaa omaa identiteettiä. Pelaajat ovat työelämässä optimistisia ja ajattelevat aina löytävänsä tavan selviytyä vastoinkäymisistä huolimatta. Heitä kiinnostavat haasteet ja tuloksesta palkitseminen. 

Tylsästä opiskelumaailmasta kokemuksellinen pelimaailma 

Pelit ja pelaaminen ovat yhä yleistyvä osa ihmisten ajankäyttöä ja niillä on myös kulttuurista vaikutusta. Pelaajasukupolvi on huomioitava myös tulevaisuuden opetustyössä. 

Pelien merkitystä tulevaisuudessa nostetaan aika ajoin esiin erilaisista näkökulmista, mutta onko pelien merkityksestä osana opetusta keskusteltu vielä miten paljon? 

Aihe on kiinnostava ja tekemistä riittää. Siinä vaiheessa, kun nykyisestä "tylsästä" opiskelumaailmasta halutaan rakentamaa kokemuksellista pelimaailmaa, tarvitsee kasvatusalan osaajat rinnalleen pelimaailman osaajia

Olisi mukava olla mukana rakentamassa tulevaisuuden opiskelumaailmaa, millainen se sitten ikinä onkin vuonna 2030. Ehkä olenkin! Tai siis varmasti olenkin! ;)




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti