perjantai 17. tammikuuta 2014

Mistä on vuoden 2013 hyvä opettaja tehty?

Helsingin yliopiston ylioppilaskunta valitsi opiskelijoiden ehdotusten perusteella vuoden 2013 opettajaksi Hannan Kuusen.

Hanna on opiskelijoiden mukaan kannustava, lämmin, keskusteleva ja helposti lähestyttävä yhteiskuntahistorian lehtori ja talous- ja sosiaalihistorian dosentti. Millä muilla eväillä Hanna on päässyt opiskelijoiden suosioon?

Hanna Kuusen palkitsemista vuoden opettajaksi perustellaan sillä, että hän on aidosti kiinnostunut omasta alastaan, mutta myös opettamisesta. Tästä tykkään ja tämä on aika kova juttu! Maailma on täynnä aidosti omasta alastaan kiinnostuneita opettajia, mutta kuinka moni tykkää opettamisesta niin että se näkyy positiivisesti myös oppilaille?

Kuusi käyttää raadin perusteluiden mukaan monenlaisia pedagogisia menetelmiä ja korostaa opiskelijalähtöistä syväoppimista. Tästä tykkään myös, mutta olen samalla vähän yllättynyt, sillä olen opeopiskelijana opiskellessani erilaisia pedagogisia menetelmiä miettinyt, että mitenköhän paljon näistä menetelmistä tykkäävät opiskelijat. On varmasti taitolaji valita menetelmät, mitkä istuvat sekä kohderyhmälle että tukevat oppimistavoitetta.

Kuusi huomioi opetuksessaan oman tieteenalan linkityksen laajempaan yhteiskunnalliseen kehykseen samoin kuin opiskelijoiden erilaiset urasuunnitelmatkin. Kuusi siis haluaa tuntea opiskelijoiden erilaiset taustat ja oppimistavoitteet ja suunnata opetustaan sen mukaan, cool!

Yllättävintä oli kuulla, että Kuusesta digataan myös, koska hän pyrkii tutustumaan opiskelijoihin myös luentosalin ulkopuolella olemalla mm. läsnä ainejärjestöjen tapahtumissa. Kuulostaa siltä, että hän todella antaa itsestään opiskelijoille, mutta myös samalla saa.

Kuusi on valittu vuoden opettajaksi myös vuonna 2007.

Lähde: Helsingin yliopiston ylioppilaskunta 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti