torstai 13. helmikuuta 2014

Opeopiskelijoiden vuoden eka kokoontumisajo Porvoossa


Opeopintojen lähipäivät pidettiin tänään Haaga-Helian ammattikorkeakoulun Porvoon toimipisteessä Porvoo Campuksella. Miksi? Koska meille opeopiskelijoille oli avartava kokemus kuulla, miten Porvoo Campuksella toteutetaan tutkivaa ja kehittävää oppimista ja kuinka hienosti tilasuunnittelulla voidaan tukea oppimista. Olen tosi iloinen, että saan tehdä opetusharjoitteluni nimenomaan Porvooseen, kiitos siitä kuuluu edelleen myös opeohjaajalleni Anulle, joka auttoi paikan hankinnassa! 



Työkaveri burnoutin partaalla - miten toimia? 



Lähipäivillä pyöri kolme opeopiskelijoiden suunnittelemaa ja vetämää yhteistoiminnallista työpajaa ja kukin opiskelija osallistui kahteen tavoitteena oppia uusia yhteistoiminnallisia opetusmenetelmiä ja myös työpajoissa käsiteltäviä aiheita. 

Aamupäivälla osallistuin opettajan jaksamista käsittelevään työpajaan, minkä tavoitteena oli löytää keinoja tukea työyhteisön jäsenenä kollegoiden työssäjaksamista. Tärkeä aihe!

Työpajassa aihetta käsiteltiin neljän eri casen kautta. Caseissa opettajalla oli burnoutin merkkejä ja pitkän poissaolon jälkeen töihin paluu edessä. Caset jaettiin ensin osallistujille läpiluettavaksi ja sen jälkeen caseja purettiin auki ensin pareittain ja sen jälkeen listattiin neljän hengen ryhmissä suosituslista keinoista tukea opettajaa stressin keskelllä ja poissaolon jälkeisen työhön paluun yhteydessä. 



Caset toimivat hyvin keskustelun starttaajana ja monella näytti olevan aitoja kokemuksia aiheista, mikä rikastutti keskustelua. Ryhmissä muodostetut suosituslistojen keinot olivat ehdottoman hyviä ja toimivia kokeiltavaksi tarpeen niin vaatiessa. 



Tässä eri ryhmätöistä koottu oma suosikkilistani keinoista tukea burnoutin oireista kärsivää opekollegaa:  



1. Puutu asiaan muistaen tilannetajun tärkeys 
2. Puutu asiaan henkilölle sopivalla tavalla (suora keskustelu vai esimiehelle vinkkaus)
3. Osoita kiinnostusta työkaveria ja työkaverin työtaakkaa kohtaan 

Suosituslistausten jälkeen arviointiin työpajan toteuttamista ryhmäsadutus-menetelmää käyttäen. 
Sadutus oli minulle uusi tuttavuus kerätä palautetta ja se tuntui varteenotettavalta vaihtoehdolta kokeilla jatkossa sopivassa yhteydessä.



Miten huomioida erilaisia oppijoita? 



Iltapäivän yhteistoiminnallisessa työpajassa käsiteltiin teemaa
erilaiset oppijat hattumetodin avulla. Eriväriset hatut edustavat erilaisia asenteita ja rooleja ja niiden kautta paneuduttiin käsittelemään aihetta eri näkökulmista. Itselle hattumetodi oli tuttu, mutta työpajassa käsiteltävä aihe erittäin kiinnostava. 



Mutta mitä tarkoittaa erilainen oppija? Työpajan alussa osallistujat johdateltiin aiheeseen osallistamalla osallistujat tekemään henkilökohtaiset havaintokanavatestit ja lukitestit, joiden kautta sain tietää, että olen kinesteettinen oppija, joka oppii parhaiten tekemisen ja tuntemisen kautta näköaistiin perustuvan ja auditiivisen eli kuuloaistiin perustuvan opetusmenetelmän sijaan. 



Molemmat työpajat olivat hyvin suunniteltuja ja antoivat uutta näkökulmaa työpajassa käsiteltyihin aiheisiin.  
Onnistunut päivä kerrassaan, oh. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti