maanantai 24. helmikuuta 2014

Tulevaisuuden matkailija -opetusta vetämässä (reisille meni)

Tänään pääsin treenaamaan opetusta matkailualan tulevaisuuden ennakointiin liittyen matkailulalan toisen vuosikurssin opiskelijoille. Oppimistavoitteena oli löytää uusia näkökulmia ja oivalluksia matkailun toimintaympäristön muutoksiin, uusiin asiakasryhmiin ja matkailijoiden muuttuviin tarpeisiin


Opetuskerta oli laaduttomin luokkaansa tähän astisista tarjoiluistani eli tiivistäisin asian lyhyesti ja ytimekkäästi: reisille meni! Mutta tämäkin kokemus oli koettava opettajuuden kehittymistielläni, uskon vahvasti niin.

ALLA TIIVISTETTYNÄ KOLME ASIAA, MITKÄ MENIVÄT REISILLE: 

1. Oppimistavoitteen ja tunnin agendaan motivointi jäi liian köykäiseksi 
Suunnittelin motivoivani tunnin teemaan kytkemällä tunnin teeman esittelyn työelämässä tarvittaviin taitoihin: matkailupalveluiden myynti- ja kehittämistyössä on erityisen tärkeää pyrkiä ymmärtämään asiakkaiden ja toimintaympäristön muutoksia ja ennakoimaan tulevaisuuden tarpeita. Viritin moponi liian korkealentoiseksi koittamalla peilata vielä samassa yhteydessä omaa subtanssiosaamistani aiheeseen kertomalla Haaga-Helian jälkeisistä jatko-opinnoistani matkailututkimuksen parissa Lapin Yliopistossa. Monitieteellisena alana matkailututkimus kun antaa hyvät lähtökohdat ymmärtää matkailualaa niin taloudellisena, kulttuurisena kuin yhteiskunnallisena ilmiönä. Reisille meni.

Seuraavalla kerralla painotan selkeämmin asiayhteyden tärkeyttä työelämässä tarvittaviin taitoihin. Piste.

2. Tarjosin liikaa sisältöä käytettävään aikaan nähden  
Tulevaisuuden matkailija! Ah mikä herkullinen aihe! Lapioin agendalle käsitteet-tutuksi tuokion, yhteisen, olemassaolevan tiedon keräyksen, yhteisen tiedon täydennystalkoot ja tulevaisuuden muistelu-menetelmää hyödyntäen kahvipöytäkeskustelut vuonna 2025 ja loppuun vielä palauteminuutin. Tavoitteena oli siis täydentää olemassaolevaa tietoa ja kahvipöytäkeskusteluissa vielä syventää aiheen käsittelyä. Reisille meni.

Keskityn jatkossa, varsinkin reilun tunnin opetuksessa, ohjaamaan opin tielle keskittyen tiedon ja oivallusten laatuun, en määrään.

3. Puhuin ja etenin liian nopeasti antamatta tilaa ja aikaa niille, joilla olisi ollut sanottavaa
Huomasin jo heti tunnin alkumetreillä, että settini on mielenkiintoinen, mutta tuhti. Lähdinkin kiirehtimään aikaa kiinni heti alkumetreillä antamatta tarpeeksi tilaa kommenteille. Kiitos tästä huomiosta Kirsille, joka oli seuraamassa opetustreeniäni.

ALLA TIIVISTETTYNÄ KOLME ASIAA, MISSÄ ONNISTUIN. Eli ei tää nyt ihan niin reisille mennyt kuin mitä annan ymmärtää. Hymiö.

1. Oppimistavoite istui kohderyhmän tarpeisiin
2. Opiskelijat kokivat antamansa palautteen mukaan oivaltaneensa tunnilla uutta eli oppimistavoite toteutui ainakin osittain (kiitos opiskelijoille taululle kerätystä jana-palautteesta)
3. Onnistuin ottamaan tilaa edelliskertaa paremmin haltuun tavoitteeni mukaisesti
4. Ohjasin oppimaan ystävällisellä, opiskelijoita kunnioittavalla tavalla (kiitos Kirsi havainnosta)
5. Puhuin selkeästi ja rennosti  (kiitos Kirsi havainnosta)

Että näin. Hyvä päivä kaikin puolin.

Kiitokset myös ohjaavalle opettajalleni Annelle Porvoossa hyvistä keskusteluista päivän mittaan!

Huomenna treenini jatkuu Esimiehenä matkailuyrityksessä - kurssilaisten kanssa, aiheena muutosviestintä.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti