keskiviikko 12. maaliskuuta 2014

Kokoava arviointi ja kiitokset: opetusharjoittelu ja seuranta

Ammatilliseen opettajakoulutukseen kuuluu olennaisena osana seurata muiden opetusta (n.25h), mutta myös treenata ja kehittää omaa opetustapaa eli oman opetusharjoittelun osuus on n. 20h. 

Setti on nyt omalta osaltani kasassa!

Olen erittäin tyytyväinen monipuoliseen seurantapakettiin, minkä sain kasaan yhdistämällä opetuksen seurantaan kahden eri ammattikorkeakoulun, yhden yliopiston ja S-ryhmän Jollas Instituutin opettajien ja valmentajien opetuksen seurantaa.



Oma opetusharjoitteluni tapahtui Haaga-Helia Ammattikorkeakoulun Porvoon Campuksella, mutta vaikka opetuksen harjoittelun osalta pysyinkin yhden talon seinien sisällä, Porvoossakin sain harjoitella opetusta useamman eri kurssin ja vuosikurssien yhteydessä. 



Lopputulos näyttää nyt tältä:
(linkeistä yksittäisiin tapahtumablogeihin)

Opetusharjoittelu

n toteutus

Paikka: Haaga-Helian ammattikorkeakoulu, Porvoo Campus  


Päivä 
Kurssi
Teema
Kohderyhmä
7.02
Matkailun toimintaympäristö Matkalla matkailun asiantuntijaksi 1.vuosikurssi
7.02
Matkailun ja myynnin kehittäminen Verkkopalveluiden konseptointi 2. vuosikurssi
14.02
Työyhteisön johtaminen ja kehittäminen Osaamisen kehittäminen 3./4. vuosikurssi
14.02
Matkailupalveluiden kehittäminen ja myynti Tulevaisuuden asiakas 2. vuosikurssi
25.2
Esimiehenä matkailuyrityksessä Muutosviestintä 4. vuosikurssi

"Livelähetysten" lisäksi hengailin paljon opehuoneessa nuuhkien ilmapiiriä ja kuullen konkarien kokemuksia ja näkemyksiä. Kiitos kaikille osallisille!! 

Opetuksen seuranta tapahtui neljässä eri paikassa kahdeksalla eri teemalla!

Päivä
Opettaja 
Oppilaitos
Kurssi/teema
12.11.2013
Marja Haapa-aho
Metropolia AMK
13.1.2014
Katariina Vuorensola
Hgin Yliopisto
22.1.2014
Mika Teileri
Jollas
31.1.2014
Jollas 
Sulautuva oppiminen
10.2.2014
Mika Rousku
Jollas
11.2.2014
Mika Rousku
Jollas
24.1.2014
Anne Kopatz
Haaga-Helia AMK
24.1.2014
Anne Kopatz
Haaga-Helia AMK
25.2.2014
Minna Ruolanti
Haaga-Helia AMK
Esimiestyö matkailuyrityksessä

Lisäksi extraherkkupalana seuraavat sparrauskeskustelut: 

Päivä 
Coach
Paikka
Teema
11.2 
Henrik Ikonen
Jollas 
Verkkokoulutuksen suunnittelu ja toteutus 
17.2.
Kaisu Eronen
Jollas
Pedagogisen ja valmennusosaamisen kehittäminen


Mitä jäi käteen? Mitä jäin kaipaamaan? 

Lähes jokaisesta opetuksen seurannasta ja opetusharjoittelusta löytyy tapahtumakohtaisia mietteitä blogista. Mutta yleisellä tasolla olen saanut lyhyessä ajassa (2kk) kokonaiskuvan opetustyöstä sekä nuorisoasteen ammatillisessa oppilaitoksessa että aikuiskoulutuksen parissa Jollas Instituutissa. Samassa yhteydessä on ollut antoisaa huomata oppilaitoksen ja koulutuskeskuksen eroja osittain kohderyhmästä johtuen. Nuorisoasteen puolella oppijoille ei ole vielä kertynyt omakohtaista työkokemusta samalla tavoin kuin täydennyskoulutuksen parissa opiskelevilla aikuisilla oppijoilla. Tämä tulee huomioida oppimistavoiteitteiden määrittämisessä ja opetustilanteen läpiviemisessä ja pyrkiä aikuisoppijoiden osalta erityisesti hyödyntämään hiljainen tieto opiskelijayhteisön hyväksi.

Opetuksen seuranta antoi uutta näkökulmaa omaan tapaani suhtautua opetukseen ja toteuttaa sitä. Pidän Jollaksen tyylistä, missä valmentajat pyrkivät seuraamaan toisiaan säännöllisesti. Uskoisin, että kaipaisin Jollaksen toimintamallia, toimiessani oppilaitoksessa.

Opetusharjoitteluun kului useita kymmeniä tunteja, sillä erityisesti opetuksen suunnittelu vei huiman monta tuntia suhteessa livelähetykseen. Kuten Porvoo Campuksen ohjaavan opettajan Anne Kopatzin kanssa jo totesimmekin yhteenvetokeskustelussa, olisin todennäköisesti päässyt pintaraapaisua paremmin sisälle Porvoo Campuksen opetusjuoneen, jos olisin voinut venyttää harjoitteluni kestämään kokonaisen lukukauden kahden kuukauden sijaan. Nyt kun toimin enemmänkin vierailevana tähtenä yksittäisillä kursseilla, kurssikokonaisuuden suunnittelun ja toteutuksen hahmottaminen jäi ehkä hieman pinnalliseksi. Siltikin, olin riemuissani jokaisesta opetustilanteesta ja oppijoiden kohtaamisesta, mitä sain kokea harjoitteluni aikana Porvoossa tammi-helmikuun aikana.

Porvoo Campus oli nappivalinta opetusharjoittelupaikaksi vastaamaan henkilökohtaiseen kehittymistavoitteeseeni saada kokemusta nuorisoasteen opiskelijoiden parissa tehtävästä opetustyöstä. Porvoo Campus oli myös erittäin kiva, kiinnostava ja oppimista edistävä paikka, missä hyödynnetään tutkivaa ja kehittävää oppimismenetelmää kaikessa opetuksessa. Kiitos tästä mahdollisuudesta Haaga-Heliaan Anu Moisiolle, Anne Kopatzille ja Kaija Lindrothille!

Erityisen iloinen olen tässä harjoittelukokonaisuudessa mahdollisuudesta tutustua Jollas Instituutin toimintaan opetuksen seurantaa laajemmin. Jollas Instituutti järjesti toiveestani minut Jollas Instituutin erityisasiantuntija Kaisu Erosen perehdytysohjelmaan, missä opin paljon (!) mm. uusia pedagogisia menetelmiä, sain uutta näkökulmaa verkko-opintojen suunnitteluun ja toteutukseen ja sain ylipäätään olla mukana haistelemassa päivittäistä arkea työnantajani S-ryhmän omassa oppimiskeskuksessa. Kiitos tästä vielä isosti Jollas ja erityisesti Kaisu Eronen! 

Kiitos myös opetustani seuraamassa olleille arvokkaasta palautteesta, kehitysvinkeistä ja kannustuksesta! 

2 kommenttia:

  1. Sorry, etten ehtinyt vastata kysymykseesi, mutta ratkaisit tämän juuri niinkuin oli tarkoituskin. Vedit tiiviisti homman nippuun. Kuinka monta seuraajaa sait omalle opetuksellesi, se taisi tästä vielä puuttua. En kysy tätä kontrollimielessä, vaan mielenkiinnosta. Kyllä tämä opetusharjoittelukokonaisuus on nyt sinun osaltasi tässä. Hyvin hoidit tämän melko monipolvisen kokonaisuuden, aikamoinen suoritus!

    VastaaPoista
  2. Porvoossa sinun ja Annen lisäksi sain kaksi seuraajaa kahdelle eri kerralle, toinen oli itseni tavoin Haaga-Helian Pasilan toimipisteen opeopiskelija ja samalla Porvoo Campuksella toimiva opettaja ja toinen Helsingin Yliopiston opekoulun opiskelija ja samalla Jollas Instituutissa työskentelevä.

    VastaaPoista