perjantai 6. syyskuuta 2013

Oman osaamiseni analysointi ja tunnistaminen



Koska nykyisessä työssäni en toimi opettajana, nykyisessä työssäni ei näy ohjaus- eikä opetusosaaminen. Mutta nykyisessä työssäni oman alani asiantuntijatehtävässä ylläpidän ja kehitän ammattiosaamistani. Lisäksi partner-asiakkuusvastuuni ylläpitää yhteyksiä työelämään ja matkailualan johtavien yritysten avainhenkilöihin. Tutkivan kehittämistyön alle voi laskea matkailun verkkopalvelun konseptin kehittämisvastuu sisältäen asiakkuuksien kehittämiseen liittyvää suunnittelua. Tämä osa työtäni vaatii tutkivaa kehittämisotetta mukavalla tavalla. 

Koulutusalani, ammatillinen pätevyyteni, ammatillinen opettajan osaamiseniOlen valmistunut kolmesta oppilaitoksesta; Ikaalisten kauppaoppilaitoksessa kansainväliseltä matkailulinjalta, Haaga-Helian ammattikorkeakoulun Porvoon yksikön matkailulinjalta ja Lapin Yliopiston matkailun ja talouden laitokselta yhteiskuntatieteiden maisteriksi pääaineena matkailututkimus, markkinointi ja viestintä.

Opintojeni ohella olen tehnyt töitä yli kymmenen vuoden ajan matkailuelinkeinon parissa erilaisissa tehtävissä Helsingissä, Lapissa, Intiassa, Itävallassa, Kyproksella ja Tanskassa. Matkailualan työtehtävistä ovat tuttuja vastaanottovirkailija, huonesiivooja, aamiaistarjoilija, laskettelukeskuksen rinnetyöntekijä, tunturiopas, matkamyyjä, Bed & Breakfast -majoituksen isännöinti, myyntitiimin vetäjä,  matkatuotteen kouluttaja, matkailun verkkopalvelukonseptin kehittäjä ja markkinoinnin suunnitteluun ja toteutukseen liittyvät erilaiset tehtävät.

Ammattiosaamisessani painottuu myöhemmällä iällä partner-asiakkuuksien hoito ja kehittäminen sisältäen vuosittaisen toimintasuunnitelman rakentamista kuukausittaiseen myynti- ja markkinointavoitteiden seurantaan, asiakastyytyväisyyden seurantaan ja kehittämiseen osallistumalla mm. erilaisten tutkimusten suunnitteluun, asiakkuuksien ja verkkopalvelun markkinoinnin ja viestinnän suunnittelua, kahden eri toimialan verkkopalvelukonseptin kehittämistä ja asiakkuuksien kehittämissuunnittelua. 

Ammatillista opettajaosaamista minulla ei ole, mutta koulutusalani ja ammatillinen pätevyyteni antaa minulle eväät toimia yhteiskunnallisten aineiden kuten matkailun, markkinoinnin, myynnin, palvelukonseptoinnin, asiakkuuksien kehittämisen ja viestinnän opetuksen parissa. 

Nykyinen työsektori ja toimenkuvaTyönantajani on SOK (Suomen Osuuskauppojen keskuskunta) ja tarkemmin toimin siellä Asiakkuus-, viestintä- ja markkinointiyksikön partnertoiminnoissa asiakkuuspäällikkönä.

Käytännössä osana toimenkuvaani vastaan tavoitteiden ja asiakassuhteen toteutumisesta, yhteistyön tavoitteiden asettamisesta ja toteutumisen seurannasta yhdessä partnereiden ja osuuskauppojen kanssa, markkinointisuunnitelmien laatimisesta ja toteutumisen seurannasta sekä tukemisesta, sisällön kehittämisestä tuotteista viesteihin matkailun verkkopalveluun yhdessä partnereiden ja Matkailu- ja ravitsemistoimialan kanssa ja verkkopalvelun konseptin kehittämisestä. 

Opettajana ja kouluttajana sekä asiantuntijana kehittymisen polkuni 

Matkailun, markkinoinnin, myynnin ja viestinnän asiantuntijana kehittymisen polkuni on lähtenyt liikkeelle matkailualan perustöistä huonesiivouksesta opastöihin ja  vastaanottotehtäviin. Myyntitaitoni hiotuivat huippuunsa matkamyyjän työtehtävissä Kilroy Travels ja Ebookers - matkatoimistoissa, joissa useiden kuukausien myyntitekniikkakoulutuksen pohjalta työhöni asettui kuukausittaiset myyntitavoitteet ja niiden seuranta. Erityistä tässä vaiheessa kehittymisen polkuani on asenne, mikä minuun tartutettiin Kilroylla ja Ebookersilla: Myyntityö on kivaa! Se on mitä parhainta asiakaspalvelua. Koska pidin myyntityöstä ja kuuluin eniten myyvien myyjien joukkoon, sain vastuulleni myyntitiimin vetovastuun sisältäen uusien henkilöiden perehdytyksen ja myyjien kuukausittaiset myynnin seurantaan painottuvat kehityskeskustelut. Kouluttajatehtäväni saivat jatkoa seuraavassa työpaikkasani Lapin Matkailussa ja Markkinoinnissa, missä vastasin Lumilomat - tuotteen myynti- ja markkinointikoulutuksesta jälleenmyyjille.

Valmistuttuani yhteiskuntatieteiden maisteriksi irtauduin matkamyyjän töistä saadakseni enemmän markkinointiviestinnän suunnittelutyökokemusta ja tein töitä hetken kiinteistösijoitusalalla markkinointisuunnittelijana, jolloin pääsin uudistamaan yrityksen verkkopalvelut. Markkinointisuunnittelijan tehtävistä jatkoin nykyiseen toimeeni asiakkuuspäälliköksi kehittämään matkailuun liittyviä tuotteita ja palveluita yhdessä matkailu- ja ravintoalan kanssa.

Opetukseen liittyvää työtä olen tehnyt ammatillisen opettamisen sijaan viimeiset kolme vuotta toimien leijasurffauksen ja leijahiihdon opettajana, mihin minulla on kansainvälinen opettajapätevyys.

SWOT opettajana

Vahvuudet: vahva ammattiosaaminen, tutkiva kehittämisote
Heikkoudet: 
ammatillisen opettajakokemuksen puute
Mahdollisuudet: 
laaja työelämäverkosto erityisesti matkailualalla, surffiopettajatyön raikas anti opettajuuteen; oppimisesta elämys
Uhat: 
opettajan arkeen/rutiinityöhön kypsyminen

Opettajaidentiteettini ja sen kehittymisen suunta lähitulevaisuudessa 

Näen itseni opettajana ammatillisessa oppilaitoksessa yhteiskunnallisten aineiden kuten matkailun, markkinoinnin, myynnin, palvelukonseptoinnin, asiakkuuksien kehittämisen ja viestinnän opetuksen parissa. Näen, että minulla on annettavaa sekä koulutussuunnittelupuolella että opettajana ehkä myös lehtorina kokemuksen kartuttua ja innostavan työyhteisön löydyttyä. 

Henkilökohtaiset kehittymis- ja kouluttautumishaasteeni opettajan pedagogisissa opinnoissaKokemuksen puute ammatillisen opettajan työn arjesta vaatii minulta ehkä muita enemmän työntekoa ammatillisen opettajan opetusharjoittelun parissa alkaen opetusharjoittelupaikan löytämisestä. 

Motiivit, tavoitteet, odotukset opiskelun ja oppimisen suhteenMinua motivoi opiskeluissa tiimityöskentelyn ja verkkoluentojen kautta tulevat uudet, muiden näkemykset ja kokemukset ja mahdollisuus purkaa omia ajatuksia. Odotan opiskelulta uutta tietoa ja taitoa erityisesti ammatillisen opettajan työn käytäntöihin liittyen ja se tapahtuu kovan työnteon kautta. Tavoitteena on muodostaa opiskelijoiden aikana useampia työelämäyhteyksiä ammatillisiin oppilaitoksiin.  

Mitä haluan oppia ja mistä haluan tietää lisää 

Haluan oppia soveltamaan erityisesti uudenlaisia, ajan hengen mukaisia opetusmenetelmiä ja tutustumaan erityisesti nuorisoasteen opiskelijoiden ajattelumaailmaan tänä päivänä; Mikä heitä motivoi? Millaisia tavoitteita heillä on ammatillisen kouluttautumisen suhteen? Entä uravalintojen suhteen? Millainen opettaminen ja oppiminen heitä motivoi? Haluan oppia myös koulutuskokonaisuuden suunnittelutyötä ja tietää lisää tutkivan kehittämisen toimintatavasta. 

Mihin osaamisalueeseen haluan erityisesti paneutua

Haluan paneutua ammattipedagogiseen osaamiseen ja erityisesti ohjaamiseen, opettamiseen ja arvioimiseen. 

Millaisten opetusharjoitteluna toimivien ohjaus- ja opetustilanteiden kautta voin osoittaa oman osaamiseni ja kehittää sitäHaluaisin saada kokemusta 2-3 erilaisesta opetusharjoittelusta. Ensimmäinen niistä liittyy koulutussuunnitteluun; olisi hienoa päästä suunnittelemaan omaa osaamistani hyödyntäen kurssikokonaisuus ammatillisen oppilaitoksen tai jonkun spesifin yrityksen koulutuskeskuksen kuten Jollaksen tarpeisiin. Haluaisin myös saada käytännön opetuskokemusta ammatillisessa oppilaitoksessa Suomessa. Kolmantena toiveenani on hankkia kouluttajakokemusta ulkomailta kuten esimerkiksi Tanskasta esimerkiksi HR-yksikön vastuulla olevassa uusien henkilöiden perehdytyskoulutuksissa. 

Miten aion arvioida oppimistani opinnoissaMäärittelemällä tarkemmin tavoitteeni. 

Millaisen osaamiskansion haluan tehdä
Tavoitteenani on rakentaa kevyet WWW-sivut. 

Resurssi- ja ajankäyttömahdollisuuteni opinnoissa
Olen opintovapaalla työstäni, joten ajankäyttömahdollisuuteni ovat hyvät opinnoissa. 

Toiveet ohjaukselle, ohjaajan roolista ja verkostoitumisesta 

Toivon, että ohjaaja on meidän valmentaja ja henkinen sparraaja. Olen äärettömän onnellinen päästyäni Anun ohjattavaksi. Arvostan hänen työelämätaustaansa ja raikasta otetta ohjaustyöhön. Toivon, että hän hyödyntää tarvittaessa työelämätaustansa kokemuksia erityisesti hyvistä käytännöistä liittyen verkostoitumiseen ja tutkivaan kehittämiseen liittyen. 

Tavoitteet: 
Ensisijaiset tavoitteet
1) oppia soveltamaan opetuksessa uudenlaisia, ajan hengen mukaisia opetusmenetelmiä ja oppimisympäristöjä
2) saada kokemusta tuntiopettajana toimisesta ammatillisessa nuoriso-asteen oppilaitoksessa
3) oppia hyviä käytäntöjä opettajan ja kouluttajan työhön työelämäverkostoitumisen suhteen

Toissijainen tavoittee
4) saada kokemusta koulutussuunnittelusta erityisesti verkkoon


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti